Zimní pneumatiky se standardně označují písmeny M+S, tedy „mud and snow“ neboli „bláto a sníh“. Tento symbol vyražený na bočnici pneumatiky potvrzuje, že pneumatika je vhodná a určená do sněhu, bláta či sněhové břečky, a to v rozsahu všech zimních teplot. Tento symbol ovšem nevypovídá nic o výkonu a reálných vlastnostech konkrétní zimní pneumatiky.
Kvalita pryžové směsi a konstrukce pneumatiky je klíčová vzhledem k jízdním vlastnostem pneumatiky. Zimní pneumatiky osvědčených výrobců mají neporovnatelně lepší vlastnosti na sněhu a ledu, než pneumatiky výrobců orientovaných pouze na nízkou cenu. S levnými zimními pneu sice zabrzdíte pravděpodobně dříve než na letních pneumatikách, nedosahují však dostatečných bezpečnostních výsledků v porovnání s pneumatikami kvalitních a ověřených značek.
Rozdíl jízdních vlastností zimní, celoroční a letní pneumatiky v zimním období
Renomovaný výrobce pneumatik Bridgestone zpracoval studii, ve které je vidět zásadní rozdíl v jízdních vlastnostech automobilu na letních, celoročních a zimních pneumatikách v zimních podmínkách.
Srovnání probíhalo na testovacím polygonu, za podmínek švédské zimy, na speciálním zařízení simulujícím zatočenou asfaltovou silnici s větším množstvím vody na povrchu. Z těchto praktických testů v zimních podmínkách vyplynulo, že brzdná dráha letních pneumatik je více než dvojnásobná oproti vzdálenosti, na které zastaví automobil na kvalitním zimním obutí. Celoroční pneumatika potřebuje při stejné rychlosti o 80 procent delší brzdnou dráhu.
Rychle a bezpečně zastavit je důležité nejen pro řidiče, ale i pro ostatní účastníky provozu. V zimě, například v koloně aut nebo na přechodu pro chodce, se počítá každý centimetr, o který dokážete zabrzdit dřív. V případě vzniku nehody na nevhodně zvolených pneu navíc riskujete problémy s policií pro hrubé porušení předpisů a s případným plněním pojišťoven.